2014. február 12., szerda

A történet még karácsony előtt kezdődött, azóta fontolgattam, hogy leírom, de ezidáig elmaradt. Aztán a napokban, egy a totalcar-on és az index-en megjelent cikk (http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2014/02/11/okostelefon_negyvenezer_forint_alatt) nyomán - meg mivel lebetegedtem - elhatároztam, most pótolom az elmaradást. Főleg mert már több ismerősöm is érdeklődést mutat(ott) a cucc iránt. Na és persze mert időközben megváltozott a story vége.

Karácsony előtt gondoltam átböngészem milyen Androidos telefonokat árulnak az általam közkedvelt kínai kütyü-shopok (ismeretlen márkákat is elfogadóknak: dx.com, fasttech.com, vagy ismertebbeket keresőknek: ibuygou.com).

Sajnos telefont nem találtam. Volt olcsó rogyásig, de mindegyiknek volt legalább egy tulajdonsága, ami túl nagy kompromisszumnak bizonyult. Vagy a RAM volt ma már reménytelenül kevés, vagy a kijelző nagyon rossz felbontású/technológiájú, vagy az akksi nagyon pici, vagy az OS nagyon régi, stb... ami meg jó, annál már olcsóbb is van a sarki tesco-ban, helyi garanciával.

Keresés közben azonban megakadt a szemem egy tableten. Amiknek egyébként elég nagy kritikusa vagyok...


És itt tennék egy rövid kitérőt. A 7"-os, szélesvásznú tableteket (lehet hogy csak) én nem tartom praktikusnak. Kicsit úgy érzem, hogy megint kitalált valamit az iparág, amire rágerjesztik a népet, aztán majd korrigálnak jól. Mégpedig szerintem egyértelműen a 8 colos, 4:3 képarányú tabletek felé. A folyamat már most is észlelhető bármelyik elektronikai áruház friss szórólapját összehasonlítva akár csak egy fél évvel ezelőttivel. Lehetne persze összeesküvés elméleteket gyártani, hogy azért csak most, mert még el kellet adni a kellő mennyiséget a 7"-os panelekből, stb. de ezt most hagyjuk. (Bár az LCD monitoroknál kitalált iparági bullshitért, a csillogó kijelzőért konkrétan szívesen eltörnék egy két kezet, lábat. Ma mi a selling point? Matt kijelző!!! Éljen! Nem lehetett volna eleve úgy hagyni, és a teljesen haszontalan, értelmetlen, de hangzatos CrystalGlare-t nem feltalálni?)

Az hogy egy 7"-os tablet elfér egy zsebben, szerintem eleve hazugság volt. Elég nagy kabátzseb kell neki. Ilyen alapon a notebookom is elfér benne. Meg mire használnak egy kis tabletet legtöbben? Szerintem nem videózásra. Sokkal inkább böngészésre, olvasásra, vagyis szöveges tartalmakhoz, de még játékra is biztosan sokkal többen, mint videóra. (Majd keresek erre valami statisztikát ;-)

Ilyen használat mellet pedig sokkal jobb a 4:3-as képarány (kicsit sem kedvelem az Apple-t, de ha valamit, akkor ezt jól eltalálták a saját tabletjeiken, főleg az iPad mini-n). Nem véletlenül hasonló képerányúak az e-book olvasók sem. Mellesleg nem véletlen kisebbek is, tényleg elférnek egy zsebben.

Szóval én mindig is azt mondtam, hogy nem hardcore felhasználóként tabletet max akkor veszek, ha lesz jó áron  kisebb válltáskában még kényelmesen hordható 8"-os, de nem csak 800x480 (4:3-ban esetleg x640) felbontású, legalább AMOLED vagy IPS panellel, jó nagy akksival, és persze Android-dal. Nem csak magamnak! Még ajándékba is ezek a minimum követelmények.

És egy ilyen jött szembe. 8", 1024x768 felbontású IPS kijelző (nem egy nagy, de már elfogadható, az első iPad mini is ilyen), 4 magos processzor 1.6GHz-en (persze Rockchip márka, de a 3188T-ről jókat írtak a legtöbb helyen), 16GB (nem ám 4GB) de akár tovább bővíthető tárhely, 1GB memória, front kamera, Googla Play van rajta, 4400mAh akksi, fém hátlap, HDMI kimenet, már épkézláb Android 4.2-vel. 120$-ért, azaz akkor durván 25.000 Ft-ért, ingyenes szállítással. Hm.... hol az átvágás?


  



Gyorsan megnéztem a youtube-on miket találok róla, mit mondtanak a benchmarkok. 5000 feletti pontszámot ér el Quadrant-ban, 19000-et Antutu 4-ben. Hoppá! Ez egy jó cucc. Egy ilyen specifikációjú cucc alsó hangon is több, mint 2x ennyibe kerül, és azt még bőven középkategóriába sorolják. Érzékeltetésképpen pl. a még nem is oly régi Google/LG Nexus 4 telefon ennél gyengébb!

A jobb YouTube bemutatók:









Gondoltam ennyiért a hülyének is megéri, így hát nyomban megrendeltem. Ha jó, vállalható, megkapják karácsonyra a rokonok, vagy ha nem annyira jó, max megtartjuk az étkezőasztalon instant netezésre.

3 vagy 4 hét után meg is érkezett (extra díj nélkül Kínából senki ne várjon rövidebb átfutási időt). Még a kollégákkal nyomban kibontottuk, mert volt rá esély, hogy nagy röhögés lesz ;-) De nem. Működött, jól nézett ki, szép volt a kijelző, hozta a benchmark eredményeket, még a Real Racing 3 is teljesen jól ment rajta. Hallelujah.

Aztán jöttek a furcsaságok.... fejlesztőként, rádugva egy PC-re, láttam hogy igazából a teljes OS úgymond "debug"-osan van fent rajta. Nem szokott ez jót jelenteni (megjegyzem volt már Raiffeisen banki app is így kitéve a Play Store-ba). Van melóhelyen egy régebbi Wayteq xTAB-80-asunk, ami ugyanilyen, és elkééééépesztően lassúúúú (nem összetévesztendő a fasza xTAB-79qci-vel).

Ahogy testre szabtam a launchert, felraktam mindent, ami kellhet, elkezdett néha hihetetlen akadásokat produkálni. Úgy értem kiléptem a böngészőből, és néha hosszú másodpercekig SEMMI! Aztán hirtelen összeszedte magát. Meg ha már valami elindult egyszer, akkor ment. Pl. a Real Racing 3 továbbra is jól ment, miután elindult. Ezért is volt érthetetlen, hogy power van bőven, és mégis, tök jelentéktelen helyeken totál megakad.

Aztán este, éjszakai módban, vagyis fekete háttérrel olvastam, ilyen halvány felhősödéseket fedeztem fel a kijelző széleinél:


Ez mondjuk már tényleg csak szőrszálhasogatás, mert ez sajnos gyakran márkás darabokkal is előfordul, és általában a káva egyenetlen feszülése, vagyis összeszerelési hiányosságok okozzák. De ne gondolja senki hogy egy 50 és egy 25 ezer forintos tablet gyártástechnológiája között okvetlen van különbség.

Szóval eldőlt, ebből nem lesz ajándék, ennek marad az étkezőasztal vagy az éjjeliszekrény. (Családtagoknak vettünk is másikat karácsonyra, márkásabbat, háztól-házig garanciálisat, tokkal, vonóval.)

Aztán (már idén) gondoltam utána nézek kicsit, mit lehet ezzel kezdeni. Nagyon sok klónja van a piacon (lásd a linken lentebb). Illetve persze ki tudja melyik volt az első, ez is egy klón inkább. Nyilván a Rockchip egyszer csinált egy referenciát, aztán most boldog-boldogtalan gyártja.

Lehet pont emiatt szerencsére elég nagy pezsgés van körülötte az XDA Developers fórumon: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2310818

Még 4.4-es KitKat ROM-ot is emlegetnek rá. Én viszont gyárit kerestem, és találtam, ugyanezen a fórumon. Eddig a colorfly.net oldalon kerestem hiába (az egész oldal magára van hagyva szerintem), de kiderült hogy a colorful.cn-en kellett volna. De ott sem ám a products-ok között (mert ott nincs), hanem csak ezzel a közvetlen linkkel:

http://www.colorful.cn/ColorfulProductdetails.aspx?id=13087e256f30676d4ad6a9cff7ba5047715a

Ne ijedjetek meg a Kínaitól (angolra átváltva főoldalra megy, ahonnan nincs visszaút ;-), nyugodtan szedjétek le a két letölthető file-t. Az egyk maga a ROM image, a másik meg az USB driver, meg a szoftver amivel írni lehet a ROM-ot. Az ini file-ban egyértelmű átváltani a program nyelvét angolra (a felületből nem jöttem rá melyik gomb az). A készüléket a "hangerő le" gomb nyomva tartása mellett bekapcsolva, csatlakoztatva, USB drivert-t telepítve már csak meg kell nyitni a programmal az image-et, és megnyomni az Upgrade gombot. (A folyamat MINDENT töröl a tabletről.)

Update! Itt a teljes csomag, már angolra állítva, ha a gyártói oldal egyszer csak eltűnne: https://drive.google.com/file/d/0ByiDT8UYu9Aic0xWRlhmOXlneXc

Eredmény? Továbbra is 4.2-es, de már NEM AKAD! Éljen, most már tényleg egy normális tablet!

Végül tudnám-e ajánlani másoknak? Tegnapig nem, de most, hogy megvan a fő, és igazából egyetlen problémájára a megoldás, már IGEN!

Legalábbis konkrétan ezt a típust és csak azon kísérletezni szeretőknek (pl. ha érdekes lehet a KitKat), kalandvágyóknak, akik szeretnek heteket izgatottan várni, remélni hogy a vámon csont nélkül átmegy (többnyire persze átmegy). Semmiképp sem "magyar" oldalakról, ahol még előleget is kérnek, és eleve drágábban adják mint a rendesebb készülékeket.

De ajándékba még mindig inkább NEM. Abba egyik Kínából rendelhető cuccot sem. Elsősorban az esetleges garanciális ügyek miatt, pl. az éjszaka érzékelhető felhős kijelző miatt itthon simán visszaviszünk egy tabletet cserélni, de csak ezért vissza már nem postázza senki. Én sem. Ajándékba vegyetek inkább majdnem ugyanezeket tudó Wayteq xTAB-79qci-t (http://www.a4team.hu/product/view/302911) rendes helyi garanciával, plusz egy szép bőrtokkal. (Bár a memóriája kevesebb, és az akksija is kisebb kicsit.)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése