2016. március 30., szerda



Lecsitulni látszanak az itthoni viták az Uber kapcsán, ezért írom le most a saját gondolataimat róla.

Szeretném leszögezni, nekem az Uber, mint ötlet ill. szolgáltatás tetszik, pártolom. Az összes klónja is, illetve sok autómegosztó rendszer, melyek már Uber előtt is léteztek, csak nem akkora marketing büdzsével, nem mobile-first stratégiával.

Szóval igen, a régi begyepesedett, túlszabályozott, rugalmatlan rendszerek (taxisok, adózás, stb..) alkalmazkodjanak a kor sebességéhez! És ne az ellehetetlenítés legyen a megoldás.

Ugyanakkor úgy vélem, hogy az Uber nem az, aminek itthon sokan hiszik. Nekem az Uber, mint cég nagyon nem tetszik!

Egyrészt a kommunikációjuk direkt szenzációhajhász, megtvésztő. Persze, a kormányé meg pláne, de azért ne gondoljuk szentnek a céget se.
Pl. tiltakoznak az ellen, hogy diszpécserszolgálatként az üzletszerű személyfuvarozást támogatnák. Hát, nézzük csak meg mivel reklámoznak a másik oldal, a potenciális sofőrök felé (képernyő alján a mobil reklám):


Igen, "Személyszállító munka", legyen ez a munkád, csináld ezt. Mi ez, ha nem üzletszerű tevékenységre buzdítás? 

További problémám, hogy az Uber, és hasonló szolgáltatások a kis mobilappok szintjére süllyesztenek világszerte működtetett szolgáltatásokat. 
Egy mobil app életciklusa, legalábbis a jól pörgő időszak, hónapokban mérhető. És az Uber sem szán több időt ám annak a működési formának, ahogy most létezik. Pár éve még nem is létezett, és pár év múlva pedig már nagyon nem olyan lesz, mint amilyen most!
Ez nem lenne gond, de itt emberek megélhetésével játszanak! És nem (csak) a habzó szájjal tüntető taxisokéval ám! Hanem a saját embereikével is. Most akkor szimpatikus cég ez?

Bővebben kifejtve, egyik fő célja az Uber-nek a vezető nélküli flotta kialakítása. Maga az egyik alapító nyilatkozta ezt.
Nemzetközi üzleti lapokban, portálokon pedig már többször megírták, vagy legalábbis hírbe hozták a céget a Teslával, Daimler-rel, nem kevesebb mint 100.000 autóra leadott rendeléssel, stb.

Nyilván ezek is költői túlzások, és nem holnap lesz, de lesz az biztos. Kik szívják meg majd akkor? A most magukhoz édelgetett sofőrök, akik azt gondolták, hogy de jó, "személyszállító munka", ebből majd jól megélek évekig.

A leghamarabb gépekre cserélődő munka a sofőröké! Senki ne tekintse hú de nagy jövőnek ezt a szakmát!

Igen, nekem mint ügyfél olcsóbb lesz, biztonságosabb lesz, jobb lesz. De ami ma megy, az még olyan emberekre támaszkodás, rájuk építkezés, akik holnap mehetnek az utcára, ha nincsenek résen. Mert ez nem része a csodálatos, szimpatikus kommunikációnak.

Őszintén mondom, használjatok, társuljatok inkább sokkal kevésbé gonosz, tényleg csak az autómegosztásból megélni kívánó, akár magyar szolgáltatásokhoz (pl. oszkar.com, blablacar.hu, autosztunk.hu). Igen, nem lesznek annyian (pláne, hogy a magyar piacra 3 szolgáltató már sok is), nem fogtok belőle annyit keresni, de nem is vágjátok velük magatok alatt a fát.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése